Verkopen

Uw eigendom goed verkocht krijgen. Dàt is wat telt!


1. Waardering van uw eigendom


Als je denkt aan verkopen, dan denk je natuurlijk ook aan een goede prijs.

Wij luisteren bij het eerste plaatsbezoek aandachtig naar je wensen en verwachtingen.

Daarna geven we je graag een objectief overzicht van het gemiddelde dat de markt biedt voor een eigendom met dezelfde kenmerken.

Gouden bergen beloven is evenwel niet onze stijl.

Vraag hier een vrijblijvende waardering.



2. Wij bieden u totale ontzorging.


Je eigendom verkopen doe je niet zomaar.
Er komt meer bij kijken dan je op het eerste gezicht zou denken.

Een goed voorbereid dossier is de start van alles.
Wij zorgen er voor dat alle documenten aanwezig zijn bij de aanvang.
Dit is een absolute noodzaak om de verkoop op een correcte, transparante en vlotte manier af te handelen.

Hebben we de koper gevonden, dan regelen wij alles. Van het opstellen van de koopovereenkomst tot de begeleiding na de akte.

Een volledig verkoopproces bestaat uit 10 afzonderlijke stappen.
U neemt de eerste stap, wij zorgen voor de overige negen.

Benieuwd naar de 10 verkoopstappen?



3. ERA koperwachtzaal


Omdat ERA laPlage deel uitmaakt van het grootste nationale vastgoednetwerk van België, hebben we duizenden ingeschreven zoekenden die wachten op een teken van ons dat we hun gewenste eigendom in aanbieding hebben.

Deze nationale matching betekent dat we al op dag één heel wat kandidaat kopers bereiken, vaak ook dé koper.

Vind hier wie zoekt naar een pand als het jouwe


Toevallig zelf ook op zoek naar iets anders ?


Vul hier je criteria in en ontvang regelmatig panden in je e-mail.




4. Uitzonderlijke pandpresentatie


Je hebt maar één kans om een wauw-gevoel te creëren bij een potentiële koper.

Jouw pand verdient het om zo goed mogelijk in beeld te worden gebracht. Dus maken wij met hoogstaande fotografie een aantrekkelijke presentatie

Vind hier nog andere bijzondere kenmerken



5. Ons aanbod op drie portaalsites tegelijkertijd


Omdat de koper werkelijk overal kan zitten en wij niets ontzien om hem te vinden plaatsen wij ons aanbod op drie toonaangevende portaalsites.

Op die manier halen wij voor u echt het onderste uit de kan.



6. Eerlijke prijs, veel kwaliteit

Wat kost met ons verkopen.
  • geen koper gevonden, geen kosten
  • te koop boven 300.000 euro : 3,63% BTW inclusief (= 3% + BTW)
  • te koop aan een prijs tot 300.000 euro : 4% BTW inclusief (= 3,3% + BTW)
  • te koop aan een prijs tot 100.000 euro : 5% BTW inclusief (= 4,1% + BTW)
  • te koop aan een prijs tot 50.000 euro : 6% BTW inclusief (= 5% + BTW)
Ons contacteren voor de verkoop



.

nog meer weten ?

.




7. 3 etalages in Westende-bad


Op drie strategische plaatsen hebben wij een etalage.
  • Een 10 m brede etalage aan ons kantoor
  • Hoek Zwaluwenlaan / Zonnelaan
  • Hoek Westenlaan / Distellaan



8. ERA Magic


De magic-kaart steken wij in elke brievenbus in de omgeving en dit doorgaans vòòr we een verkoopbord ter plaatse hangen.

Die kaart creëert een soort voorkoopeffect.

De magic kaart werkt als een magneet voor uw verkoop.

Wij verspreiden de magie van uw eigendom.

De magie van de Magic



9. ERA Open Huizen Dag


Op de ERA openhuizen dag stellen wij een selectie uit ons aanbod open voor bezichtiging zonder afspraak.

Dit organiseren wij 4 keer per jaar en het wordt ondersteund door een opvallende reclame campagne.
Meer lezen over dit periodiek speciale event



10. ERA mariage


Dit is een systeem die het aanbod toetst aan de wensen van zoekende kopers in de ERA wachtzaal en hen onmiddellijk op de hoogte brengt.

Uw huis of appartement wordt op die manier direct aan de zoekende kopers in de ERA wachtzaal gemeld.

Hoe werken mariages



11. ERA verkoopverslag


Wanneer wij voor uw eigendom een koper zoeken ontvangt u éénmaal per maand een uitgebreid verslag van alle acties die wij voor u ondernomen hebben :
  • de gemaakte publiciteit
  • het aantal bezoekers op de site
  • het aantal bezoekers en met wie wij uw eigendom ter plaatse hebben bezocht en wanneer

Verkoopverslag in meer detail



12. ERA comfortgarantie


Geef uw koper één jaar garantie op alle toestellen.

De basisdekking garandeert het normaal functioneren van de vaste mechanische installaties die in uw eigendom aanwezig zijn.

De optie comfort+ werkt zelfs aanvullend voor de al ingebouwde keukenapparatuur.

Alles over de comfortgarantie



13. 4 extra redenen om voor ons te kiezen.


1. ERA network-member

Hét in vastgoed toonaangevend kwaliteitsnetwerk met meer dan 100 makelaars in België, verenigd in publiciteit, marketing, ICT en opleiding.


2. Lokaal actief sedert 1967

We beschikken over een zeer grote marktkennis en een uitgebreide cliëntèle.


3. Gelegen pal in het centrum van de badplaats

Onze 10 m. brede etalage plus 2 sateliet etalages op strategisch gelegen hoeken leveren ons grote zichtbaarheid maakt ons incontournable.

Doorgaans is er steeds parkeerplaats voor de deur.


4. Onze dienstverleding eindigt nooit.

Wellicht bemiddelden wij toen u aankocht? Mogelijks zijn we al jaren uw syndicus? Misschien hebben we nog voor u verhuurd?

Waarschijnlijk komt u na de verkoop nog terug naar Westende, niet meer als eigenaar maar als huurder van een vakantieverblijf?




Alles weten ?




14. De 10 stappen van de verkoop


Stap 2 - De kennismaking

Verkoper maakt kennis met makelaar. Makelaar leert verkoper kennen.
Moeilijk is het dus niet.

X

Tijd gaat van de toekomst naar het verleden.
Ooit was je koper, nu ben je verkoper.

Wanneer ben je eigenaar geworden ? Wat heeft je destijds bewogen om net die eigendom te kopen ?

Waarom ben je nu verkoper ? Is het tijd voor een nieuw verhaal ?

Die informatie creëert een band en geeft de opdracht een ziel.

Bemiddelen bij verkoop, dat is bundelen van verhalen.

Een App op een smartphone en een immo-portaalsite kunnen dit niet.


Al meer dan 50 jaar bundelen wij verhalen.

Al meer dan 50 jaar brengen wij kopers bij verkopers.

Stap 3 - De verkoopopdracht

De kern van de opdracht is simpel, het doel duidelijk.

X

De kern : een verkoopdossier samenstellen, op zoek gaan naar de koper en de transactie onderhandelen.

Het doel : vind de koper.

Vroeger was een opdrachtomschrijving eenvoudig en vaak nog mondeling.
Opeenvolgende wetgeving, deontologische verplichtingen en consumentenbescherming verplichten tot een schriftelijke opdracht, voldoend aan een hele reeks voorwaarden.

De duurtijd : 6 maanden
De prijs : volgens het principe "no cure, no pay"

We nemen de opdracht door en lichten de voorwaarden toe.
We maken duidelijk wat uw plichten en rechten zijn.
We bakenen onze rechten en plichten af.


Stap 4 - De bepaling van de prijzen

Een goede prijsbepaling is de eerste en belangrijkste stap van de opdracht.

X

Wij vragen u
  • de prijs die u wenst
  • de prijs die u verwacht
Wij bepalen
  • de prijs waarvoor wij denken binnen een redelijke termijn een koper te vinden
  • de meest aangewezen prijs "te koop"
Samen leggen we vast
  • aan welke prijs wij uw eigendom te koop zullen aanbieden.

Stap 5 - De samenstelling van het dossier

Er wordt gezegd dat een onroerend goed zichzelf verkoopt.
Dat klopt, maar niet zonder (veel) hulp.

X

nodig vòòr de tekoopstelling :
  • EPC
nodig bij de tekoopstelling
  • eigendomsakte
  • de watertoets
  • stedenbouwkundige inlichtingen
  • kadastergegevens en onroerende voorheffing
  • BPA
  • RUP
  • elektrische keuring
  • bij mede-eigendom, syndicgevevens conform BW577-11 $1, basisakte
  • plannen en foto's
nodig bij de effectieve verkoop
  • bodemattest
  • PI-dossier

Wij stellen uw verkoopdossier samen.


Stap 6 - Uw eigendom in de markt zetten

Wij helpen u uw eigendom verkoopklaar te maken.
We maken Publiciteit zodat het door kopers wordt opgepikt.

X

Verkoopklaar maken betekent u advies geven om uw eigendom aantrekkelijk te maken.

Publiciteit :
  • ter plaatse door een verkoopbord of raamsticker
  • de ERA magic
  • Een aanbieding in minstens één van onze 3 etalages
  • Publicatie op het internet :
    • ERA.be
    • immoscoop.be
    • immovlan.be
    • immoweb.be
Opname in het ERA netwerk waardoor uw eigendom in de portefeuille van meer dan 100 makelaars komt!

Het belangrijkste middel : uw eigendom koppelen aan de kandidaten in onze "koperwachtzaal".


Stap 7 - De plaatsbezoeken & de informatie-verstrekking

Ieder bezoek ter plaatse gebeurt vergezeld door één van onze medewerkers.

X

Op plaatsbezoek leren we niet alleen alle aspecten van uw eigendom kennen, maar ook de omgeving en de buurt,
Net zoals een stadsgids met de tijd z'n stad, haar mensen en haar geschiedenis kent.

Maar die bezoeken bezorgen ons ook non-verbale informatie van de bezoekende kopers.
Zij weten doorgaans vrij goed te omschrijven waarnaar ze op zoek zijn, maar kunnen dat niet altijd met woorden of zinnen omschrijven.
En dit is wat wij, als ervaren verkopers, "aanvoelen".
Daardoor zijn wij in staat om hen naar het ideale pand te leiden.

Stap 8 - De onderhandeling en het afsluiten

De finesse zit in het opmerken van een "koopsignaal".

X

Soms is een koopsignaal overduidelijk, soms zit het verborgen in een afwijzing.
Soms lokken we het zelf uit.

Meestal gaat het over in een onderhandeling over de prijs.
Een bod ? Een tegenbod ?
Wat met de inboedel ? Wanneer is het beschikbaar ?
Zijn er speciale voorwaarden ? Een lening ?

Wij onderhandelen over alles, tot we een akkoord hebben.

Soms komen we niet tot een akkoord.
Dan starten we helemaal opnieuw.

Stap 9 - De verkoopovereenkomst

De koop is gesloten zodra er een overeenstemming is over het voorwerp en de prijs.

X

Dus wordt de koop bezegeld in een koopovereenkomst.

Wie zijn de kopers ? Is het een zuivere aankoop ? Een gesplitste aankoop ?

Welk voorschot moet betaald worden, of is het een waarborg ?

Welke notarissen worden aangeduid om de akte op te stellen ?
Wanneer mag de akte verleden worden ?

Wetgeving vereist een zeker formalisme in de overeenkomst. Fouten kunnen aanleiding geven tot nietigverklaring, of een vordering tot ontbinding.
Kennis en, wederom, ervaring spelen hierbij een belangrijke rol.

Eenmaal afgewerkt sturen we de overeenkomst en het complete dossier naar de notarissen.

Stap 10 - De afwerking en de nazorg

De akte is verleden, de sleutels afgegeven en het geld van eigenaar gewisseld.

X

Wij nemen de tellers (elektriciteit, gas, water,...) op, vullen de overdrachtsformulieren in en zenden die door naar de betrokken nutsmaatschappijen.

Bij mede-eigendom brengen wij de betrokken syndicus op de hoogte van de eigenaarswijziging.

Stap 1 - Contacteer ons


zodat wij met u kunnen kennismaken.






Toch eerst nog eens nadenken?



Nog enkele weetjes




15. waardering of schatting.

gratis waardering


Wij brengen een plaatsbezoek waarna wij uw eigendom waarderen met de vergelijkingsmethode.

Wij maken een evaluatie op basis van verkoopprijzen van vergelijkbaar vastgoed.

schatting met verslag


Hiervoor gebruiken wij de analytische en de vergelijkende methode, met opgave van de eenheidsprijzen en de vergelijkingspunten.

U krijgt een schattingsverslag. Prijs : 242 Euro (BTW inclusief).



16. "waarde" versus "prijs"


Beide worden veel door elkaar gehaald.

Waarde is het resultaat van een waarderingsproces.

Met de Vergelijkingsmethode wordt een waarde bepaald door "de prijzen" van gelijk(w)aardig vastgoed met elkaar te vergelijken.

Maar... let op !! U, als verkoper, zal de waarde doorgaans bepalen door een vergelijking te maken met de prijs van eigendommen die te koop worden aangeboden in etalages en immo websites.
Dit levert een waarde op die gemiddeld 20% te hoog is.

Wij vergelijken met de verkoop-prijzen van effectief verkocht vastgoed. Dit resulteert in een realistische "verkoop-waarde".

De analytische methode bepaalt een waarde als de som van de grondprijs en de gebouwprijs. De grondprijs is een waardering van de grondfractie terwijl de gebouwprijs de geschatte nieuwbouwwaarde is verminderd met een aangenomen sleet.


Prijs is het resultaat van overleg.

De prijs-te-koop wordt bepaald door de verkoper, eventueel in overleg met de makelaar.

Een bied-prijs wordt bepaald door een koper.

Het tegenbod wordt bepaald door de verkoper.

De verkoopprijs is het uiteindelijke resultaat van onderhandelingen van de makelaar tussen de verkoper en de koper.




17. Als u bij ons bent

Verkopen ?

U wordt geholpen door...

Christine Depotter

christine@laplage.be

Ine Decock

ine@laplage.be

Tine (Kristien) Saelens

tine@laplage.be

complexiteit werkt ook
fout gezien ? suggestie doen ?